پلهای معروف جهان.
 
سفرهای علمی

 اين پل‌ها هر كدام لقبي دارند: بزرگ‌ترين، طولاني‌ترين، شلوغ‌ترين و... همه اين پل‌ها يك ويژگي مشترك دارند؛ اجداد ما حتي در روياي خود هم نمي‌توانستند آن‌ها را تصور كنند. اين پل‌ها شگفتي‌هاي مهندسي و معماري هستند و در واقع شكل گرفتن هر كدام آن‌ها نشانگر قدرت و توانايي انسان است و البته تمام اين پل‌ها هم جاذبه‌هاي گردشگري و قطب‌هاي جذب توريست هستند.


 
165 كيلومتر روي هوا

طولاني‌ترين پل

داني يانگ- كانشان گراندبريج،‌ چين
 

چيني‌ها قطب جديد مهندسي در جهان هستند. آن‌ها در سال‌هاي اخير شماري از بزرگ‌ترين و طولاني‌ترين پل‌هاي جهان را ساخته‌اند و حالا در ميان 15 پل طولاني جهان 11 پل در چين واقع است. در ميان 5 پل طولاني جهان 3 تا از‌ آن‌ها در مسير قطارهاي مافوق سريع مسير پكن- شانگهاي واقع است. اين مسير كه سالانه 80ميليون نفر در آن تردد مي‌كنند با بودجه 33ميليارد دلاري ساخته شده است. پل داني‌يانگ- كانشان در آغاز سال 2011 افتتاح شد و با طول بيشتر از 165 كيلومتري خود طولاني‌ترين پل جهان شد.طبيعي است كه امكان حركت با پاي پياده روي اين پل وجود نداشته باشد اما گذر از آن با قطار مافوق سريع كه با سرعت 300 كيلومتر در ساعت حركت مي‌كند بسيار لذت‌بخش است. حالا و به لطف مسير جديد و قطارهاي مافوق سريع مسير پكن- شانگهاي كه قبلا 11 ساعت به طول انجاميد 5 ساعته طي مي‌شود.



 

400متر بالاتر از سطح زمين

مرتفع‌ترين پل

ميلاوو و دالت، فرانسه


پل ميلاوو پل چندان طولاني نيست، اين پل در واقع 2 تپه را به هم وصل مي‌كند، اما مسئله اين است كه اين 2 تپه در جنوب فرانسه در يك معبر استراتژيك واقع شده‌اند معبر باريك ميان جنوب فرانسه و اسپانيا، جايي كه در تابستان‌ها صدها هزار مسافر راهي آن مي‌شوند. اين پل ساخته شد تا تراميك سنگين‌ اين مسير را سبك كرده و راه را هم براي مسافران كوتاه كند.ساخت اين پل 17 سال (از سال 1987 تا 2004) طول كشيد. اين پل از ارتفاع 325 متري شروع مي‌شود و به سمت بالا شيب اندكي دارد و در بلندترين نقطه ارتفاع اين پل تا زمين 410 متر است كه آن را بدل به مرتفع‌ترين پل جهان كرده است. اين پل جدا از اين ركورد خود، منظره فوق‌العاده‌اي هم دارد. اگرچه عبور هيچ كس با پاي پياده از اين پل مجاز نيست، اما يك مسابقه دووميداني به طول 20‌كيلومتر در تابستان‌ها در اين منطقه برگزار مي‌شود كه دونده‌ها كل مسافت پل را طي مي‌كنند و از زيبايي فوق‌العاده آن لذت مي‌برند.
 



 
20ميليون آجر يعني چقدر؟

بزرگ‌ترين پل آجري جهان

پل گلشنر ولي، آلمان


اين پل تنها 600متر طول دارد كه در ميان «ترين‌‌ها» در ميان پل‌هاي جهان اصلا رقم زيادي محسوب نمي‌شود اما ويژگي اين پل در واقع طول يا ارتفاع آن نيست بلكه مصالحي است كه در ساخت آن به كار رفته. اين پل كه در آلمان شرقي و در منطقه ساكسوني واقع است با بيش از 20ميليون عدد آجر ساخته شده. در حالي كه اكثر پل‌هاي جهان از فلزات يا سنگ ساخته شده است انتخاب آجر، با توجه به گراني آن انتخاب عجيبي است اما خب، وجود چند كارخانه آجرپزي در اطراف اين منطقه توجيه مي‌كند كه چرا سازندگان آن اين تصميم را گرفته‌اند. در كنار مسير ريل آهن اين پل، مسير پياده‌روي هم وجود دارد كه مي‌توانيد از آن عبور كنيد و از منظره زيباي آن لذت ببريد.


 
پل 4كيلومتري با 2 پايه

بزرگ‌ترين پل معلق جهان

پل آكاشي كايكو (يا پل مرواريد)، ژاپن


زماني كه اين پل در حال ساخت بود، بسياري از افراد آن را غيرممكن مي‌دانستند و حتي برخي مهندسان معتقد بودند كه در نهايت ساخت اين پول ممكن نخواهد شد، اما ژاپني‌ها طرح روياپردازانه خود را عملي كردند.پل آكاشي كايكو در واقع بزرگ‌ترين پل معلق جهان است. طول اين پل 4 كيلومتر و 300 متر است، ولي اين پل فقط 2 پايه دارد، در واقع 2 قطعه هر كدام به طول هزارو 100 متر و يك قطعه به طول 2هزار و 100 متر در هوا معلق هستند. اين نكته پل آكاشي كايكو را به معجزه‌اي در علم «معماري» بدل كرده است.پل آكاشي كايكو شهر بندري مشهور كوبه را به جزيره آواجي مركز صيد مرواريد ژاپن كه در كل تاريخ ژاپن به نام دروازه مرواريد شهرت داشته وصل مي‌كند (علت لقب اين پل هم همين است). اين پل كه در سال 1998 تكميل شد ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد، مثلا در مقابل بادهايي با سرعت 250 كيلومتر در ساعت و همچنين زمين‌لرزه‌هايي به قدرت 5/8 ريشتر مقاومت مي‌كند.

 
روزي 150 هزار اتومبيل

شلوغ‌ترين پل

جرج واشنگتن، نيويورك


در سال 2010، 52 ميليون اتومبيل، اتوبوس و كاميون از روي اين پل عبور كردند. اين پل كه از روي رودخانه هادسن مي‌گذرد، نيوجرسي را به منهتن وصل كرده و در واقع شلوغ‌ترين محله‌هاي شهري نيويورك را به هم وصل مي‌كند. بر اساس آمار طي يك سال، هر ساكن شهر نيويورك حداقل 7 بار از روي اين پل عبور مي‌كند. احتمالا تعجب كرده‌ايد كه اين همه وسيله نقليه چطور مي‌توانند از يك پل عبور كنند. اما بايد بدانيد اين پل يك پل 2 طبقه است كه در مجموع 14 لاين دارد (8لاين عبوري در قسمت بالايي و 6 لاين عبوري در قسمت پاييني) و اتومبيل‌ها چندان در ترافيك اين پل گير نمي‌كنند.
آمار در مورد پل جرج واشنگتن دقيق است ولي احتمالا اگر آمار در مورد پل‌هاي واراي كلكته هم دقيق بود، اين پل عنوان پرترافيك‌ترين را به خود اختصاص مي‌داد. آمار حاكي از اين است كه روزانه حدود 80هزار وسيله نقليه، يك ميليون انسان پياده و چند هزار گاو از روي اين پل عبور مي‌كنند.

برخی از دیگر پلهای معروف و محبوب دنیا :

(Tower Bridge (London, England
پل برج (لندن ، انگلستان)

 


این پل كه توسط Horace Jones & Wolfe Barry طراحی و در سال 1894 تكمیل شد، یكی از مشهور ترین نمادها در لندن است. این پل 800 فوت طول و 28 فوت فضای زیرین دارد و وسط آن به 140 فوت افزایش می یابد كه كشتی ها می توانند از پایین رودخانه Thames عبور كنند. در قدیم كه كالاها بجای هوایی از راه زمینی حمل می شدند این پل در روز 50 بار بالا برده می شد، ساخت این پل با 432 كارگر ظرف 8 سال به اتمام رسید، در آن زمان 70000 تن بتن در دو پایه ی پل با فرو بردن 2 باسكول متعادل كننده در جای خود، كه هر یك 1000 تن وزن داشتند ریخته شد و سپس برای پوشش 11000 تن فولاد در زیر، تمام پل ملبس به سنگ پرتلند و گرانیت كورنیش شد.


(Golden Gate Bridge (San Francisco, US
پل گلدن گیت (سانفرانسیسکو ، ایالات متحده امریکا)

این پل طولانی ترین پل جهان جمعا بطول 8.921 فوت كه در سال 1937 تكمیل شد شاید مشهورترین پل زمان باشد. این پل كه در سان فرانسیسكو واقع است، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود. در ساخت این پل ركورد ایمنی، بگونه ای بود که تنها 11 كارگر در طول عملیات ساختمانی كشته شدند و 11 نفر دیگر به مدد شبكه ی نوین ایمنی كه در زیر كار قرار داده شده بود نجات یافتند شكسته شد، عكس هاییكه توسط هزاران توریست همه ساله از پل گرفته می شود، شاخص رنگ قرمز بواقع پرتقالی بین المللی (International Orange) بوده و در اصل این رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هوا كه مشابهت با منطقه ی خلیج دارد انتخاب شده، این پل با 1.3 میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده، بمبلغ 27 میلیون دلار ، 100000 خودرو روزانه بطور متوسط به نتیجه رسید و برای نگهداری به 38 نقاش بطور فول تایم نیز نیاز دارد. تعداد 26 نفر كه از ارتفاع 220 فوتی با سرعت 75 مایل در ساعت و فاصله ی زمانی 4 ثانیه به پایین پرت شده اند جان سالم بدر برده اند.


(Sydney Harbour Bridge (Sydney, Australia
پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا)

در حالیكه جشن هفتادو پنجمین سال تولدش در سال 2007 گرفته میشد، این پل همچنان در صدر پل های جهان از نظر وسیعترین مقاطع طولانی پل در جهان ( هر مقطع 3.770 فوت)‌ باقی مانده است، این پل ملقب به چوب رختی است بلحاظ قوسی شكل بودنش، معمولا از پل و خانه ی اپرا كه در مجاورتش واقع هست عكس برداری می شود، این زوج بعنوان یكی از بهترین تصاویر برای شهر و خود استرالیا عمل می كنند، اندازه ی بزرگترین مقطع 1.650 فوت كه در بلندترین نقطه ی قوس 429 فوت بالای سطح دریاست، برای ساخت این پل می بایستی 800 خانه خراب می شدند و هزینه ی آن با 1400 كارگر ظرف مدت 8 سال حدود 12 میلیون دلار شد و عاقبت پل سیدنی در سال 1998 تكمیل شد.


(Ponte Vecchio (Florence, Italy
پنته وكیو (فلورانس ، ایتالیا)

شهر پنته وكیو یكی از مشهور ترین نقاط گردشگری ایتالیا است و عقیده بر آنست كه از قدیمی ترین سازندگان پل قوسی با سنگ های یك تكه و چند تكه در جهان باشد، گرچه تكه های قدیمی تر ناتمام هم وجود دارد، این پل در اصل از چوب ساخته شده بود تا اینكه در سال 1333 توسط سیل منهدم شد و 12 سال بعد با استفاده از سنگ دوباره ساخته شد، شهرت آن بخاطر داشتن مغازه هایش است و از هر گروهی اعم از غرفه های تجار و قصابها تا دكه های فروشندگان لوازم هنری و یادگاری (سوغاتی) را در خود جای داده است.


(Gateshead Millenium Bridge (Gateshead, England
پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرق انگلستان)

جایزه 44 میلیون دلاری پل میلنیوم گیت شید، برای اولین بار و تنها پل "tilting" (كج ، شبدار ، در نوسان ) در جهان در نظر گرفته شده است، رم های هیدرولیكی در انتهای دو طرف پل این امكان را فراهم می آورد كه برای عبور كشتی های كوچك پل قدری كج شود و این تكنولوژی نوین باعث گشت كه طراحان آن برنده ی جایزه ی معتبر و آبرومند "Stirling Prize" برای آرشیتكت در سال 2002 گردند ، 19000 تن بتن در فندانسیون های به عمق 98 فوت (33 متر) و فولاد (میلگرد) كافی برای ساخت 64 راهروی 2 تیركه، پل را به مقاومت در برابر برخورد یك كشتی 4000 تنی كه با سرعت 4 نات در حركت است قادر می سازد.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 11 تير 1392برچسب:, :: 11:48
فاتح

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 19119
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1